Gedisciplineerd met geld omgaan

In onze hedendaagse consumptiemaatschappij ligt alles wat men zich maar kan wensen binnen handbereik. Informatie, muziek, goederen: alles is in een mum van tijd tot je beschikking. Vandaag besteld, morgen in huis. Of zelfs dezelfde dag nog in huis. Het voordeel van deze snelle levering spreekt voor zich. Maar het nadeel is dat we nauwelijks nog ergens geduld voor hoeven op te brengen. Onze consumptiemaatschappij is niet bevorderlijk voor onze discipline voor wat betreft omgaan met geld. Om toch enig zelfbeheersing te behouden, volgen hier wat tips.


Inhoud van dit artikel


Impulsaankopen

Veel mensen kennen het. De schoenen die weken ongedragen in de kast liggen. Vaak is dit het gevolg van impulsaankopen, dat wil zeggen het kopen van producten waarvan je niet van plan was ze te kopen. Men denkt dat men iets nodig heeft, om er vervolgens achter te komen dat men toch iets te snel heeft gehandeld. Vaak heeft men zich laten leiden door aanbiedingen of opvallende reclames. Een oplossing is om de aankoop minstens drie dagen uit te stellen.

Als je er na drie dagen niet meer aan denkt, dan heb je het ook niet echt nodig gehad. Het is dan makkelijker om het niet meer te kopen. Schrijf het desnoods in je agenda, drie dagen of een week later. Probeer er dan niet meer aan te denken. Aangekomen bij “de dag des oordeels” maak je een nuchtere afweging. De eerste impulsiviteit is immers verdwenen. Vaak beseft men dat de aankoop overbodig was, of op zijn minst nog wel even kan wachten tot de uitverkoop.

(Terug naar boven)


Boodschappen doen

Niet alleen het internet, maar ook de fysieke winkels zijn op zo’n manier toegerust dat ze de consument willen verleiden tot het overgaan van een aankoop. Dit principe geldt ook in supermarkten. De gouden tip: doe geen boodschappen zonder boodschappenlijstje. Uit onderzoek is gebleken dat klanten zonder lijstje veel eerder overgaan tot het kopen van leuke aanbiedingen en lekkere dingen, die ze eigenlijk niet nodig hebben.

Door een boodschappenlijstje mee te nemen wordt er in principe een afspraak gemaakt met jezelf. Je houdt je aan het lijstje en laat je niet verleiden tot het kopen van producten die eigenlijk niet noodzakelijk zijn. Probeer bovendien niet te vaak in de supermarkt binnen te gaan. Als het mogelijk is maar een of twee keer per week. Hoe vaker de supermarkt wordt bezocht, hoe vaker allerlei verleidingen moeten worden weerstaan.

(Terug naar boven)


Retourneren

Wie een impulsaankoop heeft gedaan kan er na het ontvangst van het product spijt van krijgen, wanneer men zich realiseert dat het product eigenlijk overbodig was. Toch is er een groot deel van de consumenten dat het product desondanks niet retourneert. Men gunt zichzelf nog enige dagen bedenktijd. En van uitstel komt vaak afstel. Voor aankopen via internet geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Raadzaam is om binnen twee dagen de knoop door te hakken. Heb je iets in een winkel gekocht kijk dan goed op de kassabon naar de retourneermogelijkheid. Het is namelijk niet altijd zo dat je het geld terug kunt krijgen.

Terug naar boven


Infographic: financiële kennis, houding en gedrag in Nederland

Infographic: financiële kennis, houding en gedrag in Nederland van Wijzeringeldzaken.nl
Infographic: financiële kennis, houding en gedrag in Nederland van Wijzeringeldzaken.nl

(Terug naar boven)


Nog meer besparen?

Wij zijn van mening dat iedereen een laag energietarief zou moeten betalen. Wilt u net als duizenden andere huishoudens honderden euro’s besparen op uw energierekening? Klik hier voor een gratis energievergelijking.


Laat een reactie achter